måndag 25 november 2013

Hälsa

Nu var det så länge sedan jag gjorde ett inlägg här att jag tydligen inte riktigt hängt med i appens (icke-) utveckling. Om man skriver något jättelångt på sin iFån och sedan växlar till ett annat program, OBS! inte stänga appen, så försvinner hela inlägget. Störande. Eftersom att jag har problem med mitt korttidsminne kan jag inte komma ihåg vad jag hade skrivit, så jag gör därför en kort sammanställning:

Hjälp! Jag ska göra ett jättekort test på mig själv. Jag ska äta jättenyttigt i en hel vecka. Jag ska under samma vecka också vara hälsosam. Hjälp! Alltså, inget vin, inget snask, inget fredagschips och ingen torsdagspannkaka. Jag är livrädd men det kan gå, hoppas! Tänk på alla tokar som gör andra, mycket jobbigare saker. Som att inte konsumera på ett helt år till exempel. Eller de som är vegetarianer i flera decennier. Det måste vara himla jobbigt. Eller de som lever ett helt liv utan att rödvinsspänningar en söndag förmiddag. Eller de som gör allt det där samtidigt, eller snarare inte gör. Hjälp, det skulle jag inte klara av!

Nåväl, det där blev en dålig sammanfattning av mina borttappade ord, men en sak som jag vet att jag skrev var att "jag skriver det här för att då vet jag att jag måste klara det. Även om ingen läser det och således vet om mitt lilla projekt (det är inte ens ett projekt enligt en kurs jag gick nyligen. Det var en kurs om projektdeltagande...) så vet jag själv att jag skrivit ut det i rymden att jag minsann kan vara HÄLSOSAM i en, EN!, vecka och då ska jag banne mig klara det!

Så, när jag skulle spalta upp mina korta regler när texten då försvann, fick jag för mig att skriva "inget raffinerat socker". Jag blev då varse om att jag pinsamt nog inte visste exakt vad raffinerat socker och var tvungen att googla det. Jag vet nu vad raffinerat socker är och nej, jag ska inte äta raffinerat socker nästa vecka. Jag ska heller inte äta råsocker eller annat sötningsmedel, med undantag för det jag får i mig av vissa frukter. Jag ska dock inte sitta och trycka i mig små, söta, kärnfria vindruvor för att dämpa min sockerångest utan får då tappert bita ihop och tänka på nästa vecka. 

Oj, vad långt detta inlägg kan komma bli. Jag förenklar:
- Inget socker (bla, bla, bla...)
- Inget fett förutom det som finns i de av mig utvalda och godkända matvaror som jag ska äta
- Ingen alkohol (försvann i och för sig redan på socker-punkten)

Jag ska äta fisk, grönsaker och rotfrukter, typ. Motionera och träna så mycket jag orkar. Och dricka svart kaffe så länge jag står ut. Det är det enda jag möjligen kommer tumma på. Jag kommer att väga mig på söndag kväll om en vecka. Innan jag klev upp på vågen ikväll gissade jag i mitt huvud min vikt och hade rätt på hektot. Det är det som kallas bra självkänsla va, när man känner sig själv väl? Jag känner själv att jag har en bra känsla inför kommande vecka och jag tror att det kommer gå bra. 

Kom igen Hälsoveckan, jag kan komma klara det!


Inga kommentarer: