måndag 25 juli 2011

Höghöjdssemester

Jag valde att förlägga sommarsemestern i alpmiljö och fokusera på aktivitet istället för den traditionella passiviteten som annars lätt blir synonym med ledighet.

Österrike är makalöst vackert och här finns verkligen alla möjligheter till äventyr av alla dess slag. Jag har dock varken glidit runt under en fallskärm eller hoppat europas högsta bungyjump eftersom ju detta som sagt var en resa där kroppen skulle utsättas för fysiska prövningar. Således har jag sprungit, cyklat och åkt skidor. Skidorna åktes på Hintertux, en glaciär som tragiskt nog på grund av stora påfrestningar (inklusive mina dito) snart sjunger på sista versen. Jag åkte utför och tog i vanlig ordning liften upp, men löpningen och cyklingen har jag till allra största del utfört i omvänd ordning. Eller ja, jag har kämpat, stretat och svettat mig uppför i evigheter för att sedan susa ner på en knapp tiondel av tiden.

Berg är verkligen makalösa och jag älskar allt med dem, men fasen i gasen vad de är energikrävande! Jag som är van att dra en lallande runda runt Ekerö och hålla nästan 30 km/h i snitt har nu frustat mig fram (läs och tänk upp) i 7 kilometer i timmen! 7 kilometer i timmen! På cykel!!! När jag inte lyckades hålla den höga farten klev jag av min tvåhjulade vän och drog den bredvid mig. Då gick det ännu långsammare...

Syftet med resan var aktivitet, eftersom jag vet att jag mår bra av det. Och oh yes, aktivitet har jag fått! Buggarna är spända som fiolsträngar och det måste ju bara vara ett gott tecken på en lyckad semester?!
Published with Blogger-droid v1.6.3

1 kommentar:

Mikael Forsby sa...

Bra jobbat på semestern! Underskatta inte effekten av träning på hög höjd. Verkar som du är redo att komma ner och köra GF i K-backa!