tisdag 16 december 2008

Den Tunga Perioden & Stenen

Den Tunga Perioden har börjat! 16 december gick jag över från att tidigare ha kört den plikttrogna inkörningsfasen a la 12x3 på egentligen lite för lätta vikter, till minst fyra set/övning med 6-10 repetitioner. Jag har hittills bara hunnit med två ordentliga pass styrketräning, men de kändes bra och det är faktiskt riktigt kul att gå på de tyngre vikterna. Idag insåg jag att jag under Den Tunga Perioden inte kan vara i mysrummet, eftersom att de tyngsta hantlarna inte matchar min otroligt kralliga kropps och svällande musklers behov. Av någon outgrundlig anledning håller inte min sambo med mig när jag påpekar hur mycket mina muskler vuxit, utan menar på att man faktiskt inte kan se resultat så snabbt. Hrmf! Det kan ju faktiskt vara så att mina muskler svarar väldigt fort på träning...

Min svåger hälsade på häromdagen. Han hade skyndat till gymmet, där han gör så högt sporadiska besök att de hinner byta lokaler mellan varven för hans gästspel. Väl där, sa han, hade han effektivt kört igenom flera stora muskelgrupper OCH hunnit hem OCH duschat på en halvtimme. Snacka multiset! Han slår verkligen mig med hästlängder. Jag log lite åt hans historia, tänkte att han får allt skärpa sig så att han inte tappar alla muskler, sedan sträckte jag på mig och viftade lite med mina armar:

- Jag tycker att jag ser resultat av min styrketräning, sa jag och puffade på honom med min pumpande biceps. Känn!

Han tryckte ihop min biceps som vore den ett övermoget plommon. Sedan pekade han på sin knöl till överarm. Motvilligt klämde jag lite på den och det var som att nypa på en sten. På en STOR sten! Densiteten var liksom lika med noll, kompacticum! Min fundering är nu om en man har lägre densitet i musklerna än en kvinna? Eller snarare; fler antal muskelfibrer? Hur många och långa tunga perioder jag än kör kommer nog aldrig mina muskler bli hårda. Inte jämfört med den där stenen i alla fall!

Inga kommentarer: