torsdag 3 september 2009

Googla inte mig - Alta Vista!


Idag mäktade jag med ett längre löppass. Jag hittade i min löpardagbok en runda på 18 kilometer, som jag sprang för ganska exakt år sedan och tänkte nu att det kunde vara intressant att se hur jag ligger till jämfört med förra året. Förutsättningarna verkar ha varit i det närmaste identiska; samma tid på dygnet och samma obligatoriska blåst. Resultatet blev också nästan snuskigt likt, vilket väl kan ses som ett kvitto på att jag inte är helt formlös jämfört med tidigare år.

Jag funderar dock lite kring de faktum att jag under båda passen hade så väldigt mycket högre puls de sista 35 minuterna, trots att den backiga delen avverkas under de första cirka 50 minuterna. Tempot är knappast högre, så det tror jag inte är orsaken. Kan det vara att jag sakta driver upp pulsen? Låter föga sannolikt, då detta aldrig hänt under något av mina 21-kilometerslopp, då jag relativt snabbt kommit upp i en hög arbetspuls där jag sedan legat mer eller mindre konstant. Kan det vara en slags syreskuld som jag arbetar ihop till under den kupperade delen, som jag sedan inte blir av med när jag forsätter i samma tempo? Jag får googla på det...

På tal om googla, så hörde jag någon som föreslog att man borde ta en Googlefri dag. Detta för att bli varse om hur ofta man använder detta sökverktyg i jakt på information, men även för att tvinga sig att hitta nya vägar till lösningar på problem. Google är idag ett av världens allra största företag, vilket sätter dem i en otroligt maktställning mot konsumenten. Om de som företag i dagsläget använder den makten på ett negativt sätt eller ej låter jag vara osagt, men helt klart är ju att om jag skriver in ett sökord så har Google stora möjligheter att styra mig i mitt sökande. Jag söker alltså verkligen inte förutsättningslöst, utan mina träffar beror i stor utsträckning på vad för slags information andra personer tidigare accepterat. Om den information som jag får fram är bra, relevant och korrekt så tackar jag Google för det, men hur blir det om till exempel Wikepedia (Wikipediafri dag, någon?) presenterar en högst tvivelaktig sanning om något? Riskerar jag inte då att göra det till min oifrågasagda sanning? Och hur är det om jag inte vill vandra samma breda väg som alla andra Internetanvändare...? I sanningens namn vet jag knappt om Alta Vista längre fungerar tillfredsställande, men jag ska nog ge det en chans. Någon dag.

Inga kommentarer: