måndag 19 juli 2010

Semester söder om Söder

I brist på "riktig" semester tog vi några dagar att besöka en god gammal (hon är såklart inte så gammal, i alla fall inte jämfört med mig) vän som för några år sedan slog ner sina bopålar i Danmark. Och hon gjorde det med en så faslig kraft att hon snart kände sig manad att tjäna sitt nya land och vips så blev hon en del av danska flottan. Hon var som alltid den utmärkta värdinnan och guidade runt oss på tåg och bussar, tog oss till en vacker liten badort och tolkade tålmodigt allt som vi ospråkbegåvade gäster inte förstod. Rotvältska om du frågar mig!
Jag som sedan länge varit på det klara med att det värsta transportmedlet som existerar är u-båt, fick mina teorier multipelt bekräftade då vi fick det stora nöjet att traska genom en gigantisk, strandad u-båt. Det var hemskt klaustrofobiskt därinne (jag vill påpeka att jag inte har några större problem med trånga utrymmen) och då var vi blott fyra personer som vistades i plåtskorven. Jag har verkligen inga problem att föreställa mig hur det skulle vara där inne om där var ytterligare trettio personer och suget att uppleva det 50 meter under havsytan är minst sagt olockande! Allt med u-båtar är fel! Det strider mot alla läror att en sådant vidunder till farkost ska cruisa omkring under vattnet. Båtar ska ju flyta!

U-båtsintresserad eller inte så gick jag dock gärna lös i värdinnans militära garderob och ekiperade mig i hennes finaste uniform. Jag gillar verkligen den där mössan, eller smulan som min Söder om Söder-uppväxte kollega påstår att det kallas. Om det inte vore för att jag inte gillar u-båtar och inte heller båtar i allmänhet då jag är en riktig landkrabba och för att jag har vissa problem med språket så skulle jag inte tveka på att ge min själ till Danska flottan och låta tjäna under Dannebrogen! Skål!

Inga kommentarer: