söndag 24 oktober 2010

I råttornas kölvatten skor sig Classe

När vi efter Råttornas besök i källaren inventerade våra tillhörigheter i det unkna förrådet, fann vi som jag tidigare beträttat om till vår stora förvåning att inget verkade saknas. Alla stora och på sätt och vis dyrbara prylar, som numera förvaras på en betydligt säkrare plats, fanns kvar. Rått-tjyvarna verkade bara rotat runt och ställt till med allmän oreda. När en tavla som väntat på upphängning i typ ett halvår (när Fantomen rör sig står blixten stilla - när jag ska agera står tiden allt annat än stilla) nyligen äntligen skulle borras på plats gick jag ner i källaren för att hämta min fina slagborr som min far gav mig i julklapp i julas. Den nästintill oanvända borrmaskinen var borta! Liksom substitutet skruvdragaren samt ett antal mindre handverkyg. Äckliga råttor!

Idag, när försäkringspengarna kommit in på kontot (och på något underligt sätt även hunnit försvinna igen), begav jag mig till Insjöns Stolthet, plockade åt mig en slagborrmaskin och en skruvdragare och viftade med kreditkortet. Då slog mig tanken att Classe från Insjön kanske lejer in småkriminella råttor, betalar dem för att åka runt och knycka verktyg och små maskiner, för att sedan få sälja samma saker om och om igen. Kanske finns det till och en kartell mellan alla stora byggvaruhus, där ett gigantiskt nät av småtjyvar spänner över alla verktygsinnehavare och bara väntar på att slå till och knycka saker. De bestulna vallfärdar sedan till byggvaruhusen, jag inklusive, och köper slagborrmaskin på slagborrmaskin på slagborrmaskin. Lite cyniskt kanske, men ändå en ganska relevant teori tycker jag.

Tavlan som väntat i ett halvår på att få hänga i hela sin prakt på väggen då? Den står kvar och samlar damm på golvet. Väggarna i den här gamla lyan överraskade som vanligt inte alls, utan visade sig helt omöjliga att borra upp saker i. Gipsskivan var så porös så att när gipsankaret nöp fast som det sig bör, gav allt gips som fanns runt ankaret vika och ankaret försvann in i hålet som nu var jättestort! Hrmm, kan man köpa nya väggar hos Classe månne? Kanske har byggvaruhusen även folk som åker omkring och gör gipsväggar spröda...?

Inga kommentarer: