måndag 1 november 2010

I Köpenhamn kan de...

...inte riktigt tala tydligt nog så att en Norrlandsfödd kvinna förstår vad de säger, men cykla - de kan dem!

Har under mitt veckoslutslånga besök i kungliga Köpenhamn imponerats av hur många som cyklar och fascinerats av hur de gör det. Cyklisterna hålls på tydligt utmärkta cykelbanor med trafiksignaler uppsatta just för cyklisternas skull. Bilar och fotgängare respekterar cyklisterna som vilka fordon som helst och cyklisterna verkar visa samma, djupa vördnad inför såväl regler som medtrafikanter.

Må vara hänt att jag är aningen okritiskt då jag gärna vill se ett fungerande cykelsamhälle någonstans på vår jord, men det flyt som jag fick äran att glida med i på min sköna hyrcykel skall ej förringas! Snälla politiker med inflytande på Stockholms cykelsituation, åk till Kph, se, lär och efterlikna!
Published with Blogger-droid v1.6.3

4 kommentarer:

Sidney sa...

Vad gör då den norrländska cyklisten balanserande mitt på vägen där ingen cykelbana eller trafiklysen finns?

Hon som tränar sa...

Mmm, jag vet. Lite motsägelsefull bild kan tyckas, men så blir det lätt när man "ställer" foton och sedan inte ens redigerar bilden innan den visas:-)Det braiga är ju att det inte syns att jag cyklar mot enkelriktat!

Ville ju gärna också få med de fina, gamla soldatlängorna!

mammuth sa...

Ingick hjälm i hyran???

Elsa sa...

Tycker det ser lite vingligt ut..;) du vet väl att danskarna kör ett projekt i Mexico city för att få dem att cykla mer, och på säkrare cykelbanor. Kanske kommer de till Stockholm när de är klara där om fem år!