tisdag 8 juni 2010

Råttor i källaren

Jag ser detta meningslösa inbrott i källarförrådet som en varningsklocka och imorgon går ett lass med saker som kan vara roliga att ha kvar till en säkrare, för allmänheten okänd, förvaringsplats. Märkligt beteende att bryta upp ett tiotal förråd och bara böka omkring utan att plocka med sig något, som det verkar än så länge i alla fall. Råttor kanske, eller möjligen något av de där vildsvinen som tydligen tagit sig över stadsgränsen och sakta men säkert börjar göra sig hemmastadda i Sthlm. Underligt också att dessa råttor, eller vildsvin, valde att gå rakt på den låda som i princip i förseglat tillstånd i över ett decennium har flyttat runt med mig och placerats längst in i förråd efter förråd. Det var med en något förvånad min jag skrapade mig i pallet och konstaterade att gamla foton på mig, min första maratonnummerlapp och ett antal negativ (skapligt exotiskt i dessa digitala tider) låg upprivna i det fullproppade källarutrymmet. Hej, vad var det för fel på min mtb och mina i det närmaste nyinköpta längdlaggar?!! Vet inte, men jag är glad för att råttorna inte tog dem med sig!

Larm förväntas installeras vilken timme som helst, men rörelsedetektorer och hela kittet! Inte för att vi i hemmet har så mycket mer av värde än någon annan, men jag har med den stigande åldern kommit att bli allt mer försiktig av mig (minns mtb-åkning t ex). Livrem och hängslen är givet, även om mina byxor inte ens hänger löst längre (åldersrelaterat, återigen). Lär inte dröja förrän jag traskar till affären med störtkruka på skallen! Otäckt förresten med alla dessa istappar som föll ner från taken i vintras... ooops!

Inga kommentarer: