fredag 8 april 2011

Årets första på smala hjul

Både SMHI och yr.no hotade med riktigt anticykelväder och menade att det skulle dra in redan vid niotiden i morse. Solskenscyklist och morgontrött som jag är kände jag mig aningen ambivalent när jag konstaterade att himlen skymtade klarblå och temperaturen visade tvåsiffriga grader. Jag velade runt ett tag, men bestämde mig sedan för att inte försätta chansen till att inleda cykelsäsongen denna lediga fredag.

Med kraftig vind i ansiktet trampade jag iväg ut mot gamla hederliga Drottningholm och trots att hastigheten knappt orkade upp i 25 km/h kände jag bara ren och skär glädje över att rulla på Columbus. För att inte krossa cykellyckan redan vid första passet genom en momsterrunda beslöt jag mig för att inte köra så långt. När jag så hade stretat i 40 minuter gjorde jag en 180 graders vändning, fick vinden i ryggen och kände hur farten ökade. Fem minuter hemifrån träffades jag av den första regndroppen och jag hann precis sladda in framför min port innan regnet tilltog. Perfekt tajming med de opåverkbara faktorerna (typ väder), men även med de påverkbara tingen så som klädsel och utrustning. Jag tror att 2011 kan bli en mycket bra cykelsäsong!

2 kommentarer:

Elsa sa...

Härligt härligt!;) kanske kan man få hänga med nån dag, på den gröna..?;)

Elsa sa...

Härligt härligt!;) kanske kan man få hänga med nån dag, på den gröna..?;)