måndag 19 januari 2009

Ny musik

Jag anser mig inte vara direkt morgontrött. När jag väl kommit upp ur sängen brukar jag ganska snabbt få kontroll över mig själv och även om jag inte är glad som en liten lärka så fungerar jag skapligt bra ganska omgående. Steget från dess att klockans första väckningssignal tills dess att jag har lämnat sängens varma omboning är dock förskräcklig! Varje morgon, men speciellt när jag är ledig, utspelar sig en segdragen kamp mellan Den Trötta Jag och Den Realistiska Jag, som vet att tröttheten försvinner så snart jag klivit upp. I morse stretade jag i en halvtimme och motade bort tre snoozningar innan jag lyckades etablera mig på Den Vakna Sidan. När jag väl kommit på benen slog jag på radion och började förstrött plocka med tvätten som snällt väntade på mig i tvättkorgen. Plötsligt hörde jag på radion en låt som fick mig att först stanna upp och lyssna lite noggrannare, sedan småjoggade jag till radion och höjde volymen. Jag blir så himla glad över att hitta nya artister! Om några dagar dimper två album av Emiliana Torrini ner i mitt brevinkast, hurra! Hon är tydligen en isländska som ligger på samma bolag som Björk och möjligen är den konkurrensen orsaken till att hon inte marknadsförts så hårt. Eller så är det bara jag som totalmissat henne vilket möjligen kan förklaras av att jag inte är något hängivet Sagan om ringen-fan, då hon verkar ha gjort en del musik till triologin.

Har du tid så tycker jag att du ska lyssna in henne på http://www.myspace.com/emilianatorrini Det fantastiska spår de spelade på radion var Me and Armini men alla låtar är helt klart värda att lyssnas på. Jag kan bara tacka Den Realistiska Jag att jag lyckades komma ur bingen och fippla på radion efter en plågsam snoozinghalvtimme och inte låg kvar och trynade i ytterligare en halvtimme, för då hade jag ju missat Emiliana!!! Jag som har ett luftigt schema denna vecka ska nu överlägga med mig själv om det kanske inte är dags att ta mig an den världsberömda och uppskattade sagotriologin. Musiken lär i alla fall vara bra...

Inga kommentarer: