torsdag 18 februari 2010

En liten svordom i kyrkan

Aftonbladet släppte inför nu pågående Vinter-OS i Vancouver ett mastigt magasin som de kallar OS-Biblen. Det är en lunta fullspäckad med med allt från starttider, regler och grenfakta, till kuriosa och något som kan beskrivas som fakta om deltagare i Vinterspelen. Som den svensk jag är född och uppvuxen till att vara hejar jag givetvis undantagslöst på varje svensk som tävlar, inte bara under OS i Vancouver utan i alla sammanhang där en svensk (eller för all del även semisvensk eller en avlägsen svenskättling) förekommer i duell mot annan nationalitet Fotboll, skidor, schack, sång, dans, monstertruck, snöbollskrig eller vad som helst; jag hejar på Sverige! Dessutom tenderar jag att sätta ett litet vasst horn i sidan på de som vågar sig på att utmana Sverige eller än värre, besegra en svensk! Våra värsta konkurrenter, eller de som bara är väldigt mycket bättre än de svenska utövarna tycker jag lite extra illa om, bara för att. Du kan kanske ana hur jag känner inför vårt lilla grannland i väst som gång efter annan levererar segrar i den sport som jag själv så illa behärskar?! (Extra vrede inom mig på grund av min egen oförmåga att skida, månne?) Gissa om min lycka var total när den bästa norrman på 15 kilometer fristil häromdagen var sämre än den sämsta svensken!!! Hurra! Jag känner nu att det är på plats att förtydliga att dessa patriotiska drag hos mig inte framträder generellt över hela min livsbild och världsåskådning, verkligen inte. Men just när det gäller tävlan om något, vad som helst, så ser jag hela Sverige som mitt egna, jättelika lag och jag vill bara heja, heja, heja!

Denna så kallade bibel då, presenterar inte enbart svenska idrottsfenomen utan även ett antal utländska idrottare har där givits plats och en av dessa är en ganska framgångsrik... hrmm... norsk, skidåkare, nämligen Margit Björgen. Och det som smärtar mitt svenska heja-hejahjärta är att jag står stum av beundran inför detta makalösa fysfenomen! Hon har en träningsmängd som inte många klarar av att matcha och hon har varit med länge i toppen på en av de mest krävande uthållighetssporter som finns. Om jag mäktade med att träna en tiondel av hennes pass skulle jag sannolikt knata maran på tre timmar blankt inom ett halvår! Hon har blivit en av mina hemliga förebilder (jag har några fler på lager), trots att hon är både skidåkare och norska och dessutom råkade tvåla till svenskorna och alla andra åkare i gårdagens sprinttävling! Fan i guds hus liksom, jag ber om ursäkt!

Till mitt försvar för mitt språkbruk ställer jag frågan om det är en slump att jag klarar av att skriva denna hyllande text om en norska några dagar efter Sveriges utklassning på 10 kilometer, där Kalla plockade hem guldet plätt lätt och Anna Haag visade på god form och en lovande framtid genom sin fjärde plats? Troligen inte, till mitt försvar. Amen.

3 kommentarer:

mammut sa...

Nu ska jag heja på Kalla och Anna Haag

Anonym sa...

Jag har nu själv gluttat på Björgens pack och är stum av förundran. Har en i grunden liknande inställning som eder till svensk idrott dess utövare och fiender. Jag har funnit en tröst i följande vad det gäller landet i väst och Marit i synnerhet, 1. De har olja nu men den tar slut snart och är INTE klimatsmart(har inget med idrott att göra men mitt "agg" sträcker sig lite längre än till bara idrot. 2. Eventuellt är inte Marit helt igenom människa hon kan vara en hybrid. 3. Hon var väldigt sympatisk när Kalla vann så hon får vinna nu för det blir inget mer OS för henne men Kalla och Haag kör två till. 4. Norge var en gång svenskt territorium om än kort men lite svensk kan hon vara på något sätt (vad som helst duger typ sysslings moster). 5. Blir det riktigt illa kan man välja mellan att tänka att hockey är det största och häftigaste (även om man inte tycker så) det blir ju dessutom typ 20 medaljer på ett bräde alternativt försöka att rikta allt mot bara en när det blir som värst. Nu var ju t.ex. Svindahl jättemysig efter Järrbyns fall och nya längdåkaren i norska gänget hyllade Marit oxå bra så de är ok.Då kan man gilla dem. Sen plockar man ut en som man inte gillar typ kaxig lång räkel. Du får självklart välja vem du vill men herregud det var ju inte ens hela staven som gick, han hade ju säkert 90% stav kvar, böj på benen! Johan fick en funktionär ivägen förra mästerskapet utan att grina. Där har du förslag på lite tankar som kan hjälpa fast två sprintguld ikväll funkar också!

Hon som tränar sa...

Mycket bra sagt, Anonym. Nu kan vi i din långa lista lägga till ytterligare 4 guld medaljer (med ditt hockeyräkningssätt, som dock inte spelbolagen använder sig av i sina "Hur många guldmedaljer tar Sverige"-spel)där Sverige inte bara lyckades besegra lillputtlandet som nästan inte heller har någon fisk kvar i havet, utan även besegra den långa rackaren trots att han denna gång hade två hela stavar hela loppet! Världens längsta mening, men varför inte? Lite Uffe Lundelstil såhär på småtimmarna skadar aldrig!