måndag 11 januari 2010

Nytt år - nya tag


Vi har lämnat ytterligare ett decennium bakom oss och jag har nu klivit in i mitt fjärde (!) årtionde. Jag har inget emot nyårslöften, men av någon anledning jag brukar sällan avlägga några själv. Däremot ser jag steget in i det nya året som ett ypperligt bra tillfälle att ta avstamp i något, att liksom starta om eller starta upp något nytt. Det är därför inget nyårslöfte jag avger när jag säger att detta år ska präglas, lite mer än tidigare år, av sundhet. Jag ska försöka att vardagsmotionera (jag älskar verkligen det ordet!) mer frekvent och äta nyttigare och bättre. Stödet till SL ska minska och jag ska verkligen försöka att använda både mina apostelhästar och min stålhäst i större utsträckning Jag tror det var Roberto Vacchi som en gång sa att det ju faktiskt är totalvikten som räknas på ett cykelekipage. Att plocka grejer och byta till kolfiberrör på sadelstolpen och på så sätt minska vikten med 470 gram är marginellt i jämförelse med att cyklisten går ner två kilo...

Nu är det i och för sig inte så att jag nödvändigtvis behöver gå ner i vikt för att bli en bättre cyklist - det skulle nog vara många gånger effektivare att femdubbla träningsdosen cykling (från 1 spinningpass på 3 månader till 5...). Däremot är jag missnöjd med att jag i mellandagarna knappt fick på mig ett par avdankade gamla jeans som jag alltid benämnt som "baggy". Mitt mål med 2lax10 är att komma i och vara bekväm i alla mina jeans, även det par som jag nu bara kan ha under en väldigt lång tröja eftersom jag inte riktigt kan knäppa dem.

2010 kanske är året då jag skaffar hund...? Tänk vilken fantastisk vardagsmotion det skulle ge mig!

Inga kommentarer: