måndag 11 januari 2010

Stats 2lax9/10


Jag lovar, detta är sista inlägget som jag leker tonåring och gång på gång upprepar "2lax10", men jag har fått en mindre låsning på det, 2lax10. Kanske är det mitt sätt att förlika mig med att tiden går, kanske är det ett sätt att förtränga min egna ålder. Vad som dock visar på att jag inte alls är tonåring, eller ens under 25-årsstrecket, skulle ju kunna vara att begreppet i sig faktiskt känns ganska 00-tal då det så vitt jag vet myntades under förra decenniet.

Nåväl, min träningsstatisk så här långt in på det nya året är faktiskt bedrövlig. Om jag fortsätter i den här stilen kommer jag i slutet av året landa på cirka 60 träningstimmar totalt under 2010. Det positiva i eländet är dock att jag som orsak till utebliven träning kan skylla på en segdragen förkylning och att det nu bara kan bli bättre. Min träningskurva kommer inom kort att peka spikrakt uppåt!

Vid en tillbakablick på det gångna året kan jag berätta att jag i grevens elfte timme lyckades springa de sista stapplande stegen för att ta mig över 100-milsgränsen. Belåtet kunde jag i slutet av december konstatera att jag skulle klara denna gräns, som inte på något vis var ett uppsatt mål, utan bara något som jag under hösten upptäckte skulle vara rimligt. Sedan råkade jag på jogg.se, som jag använder som träningsdagbok, göra en sortering på hur långt andra sprungit under året. Det förtog lite av min lycka att se att det faktiskt fanns folk där som knatat fyrdubbla av mina 100 mil!!! Fast ändå inte, för det är ju ingen tävling, eller? Dessutom ligger inte allt värde i att springa x antal mil på ett år, värdet måste väl ändå vara den totala träningstiden;-)

Nej, allvarligt talat så lägger jag inte någon vikt vid hur mycket eller lite andra människor tränar, men nu har jag i alla fall ett helt år bakom mig utan större skador eller avbräck och det ska bli intressant och se hur mitt 2lax10 (fan, nu skrev jag det igen!) blir jämfört med året innan.

2lax9 sprang jag 1 012 kilometer och det tog mig 82 timmar och 20 minuter, vilket ger en snittfart på 4,52 minuter per kilometer. Lite missvisande siffror då all löpträning inklusive intervaller, uppvärmning och nedjogg bakas ihop, men det finns som bekant lögn, förbannad lögn och statistik. Jag cyklade 1 273 kilometer på 51 timmar och 26 minuter. Som bekant avlades 300 kilometer av dessa i sträck runt Vättern, så utöver det var min cykelsäsong högst medioker. Styrketräningen lade jag 47 timmar på och den totala träningstiden för det gångna året summeras därmed till 181 timmar, vilket inte säger mig något alls! Men som sagt, en måttstock inför nya, glada 2lax10!

Nu ser jag närmast fram emot att lufta slalomskidorna på allvar. Jag fick ett litet retsamt smakprov på härligheten när jag i mellandagarna besökte tresvängarsbacken i Hammarby och nu vill jag bara ha mer!!!

Inga kommentarer: