torsdag 14 januari 2010

Reflektioner över andra - besserwisser jag

I mitt förra inlägg där jag lovade att sluta låstas vara betydligt yngre än jag faktiskt är, påstod jag också att jag inte bryr mig om hur andra människor tränar. Oj, vad jag for med osanning! Inte för att jag är någon träningsguru med allkunskap i träningslära, men jag kan ändå inte låta bli att förfasas och förundras över hur folk tränar. Förfasas gör jag främst när någon utför en övning helt åt skogen felaktigt, med risk för skada sig själv. Som t ex den gamla mannen som idag stod i cablecrossen och verkade öva golfsvingen (!), fast med cirka 20 kilos belastning. Jag bara sprang där på mitt löpband, precis som när Clownen Manne cyklade utan att komma någonstans och helt oförmögen att kunna ta ögonen från mannen. Jag bara inväntade att han snart skulle slita av hela breda ryggmuskeln!

Förundras gör jag över de som inte ser ut att träna, utan bara verkar fördriva tid i lokalen. Jag kanske låter hård, men är det inte så att man måste anstränga sig till en viss grad för att få kalla det ett träningspass? Bredvid mig på bandet, där jag sprang och väntade på stora lats-kolapsen, strosade och jag menar verkligen strosade, två tjejer i 18-20 års åldern. Jag kan inte på rak arm ange en situation då jag går så långsamt som de gjorde på det där bandet! Inte för att jag överhuvudtaget har med det att göra och inte för att jag egentligen bryr mig (eller?), men jag tycker bara att de investerar sin träningstid dåligt. Jag är säker på att de hade dubbelt så hög fart under deras promenad till gymmet. Om de inte åkte buss, såklart...

På tal om ålder (som jag nu tjatat lite om) så genomled jag idag två lite jobbiga åldersrelaterade situationer inom loppet av en minut. Den första ångestframkallningen i mikroformat infann sig när jag 10.30 stolpade fram till ett butiksbiträde på Systembolaget och frågade efter ett billigt och fylligt rödvin. "Att ha i en köttgryta" tillade jag nervöst och aningen för snabbt för att det inte skulle låta som en dålig ursäkt. Damen gav mig en svårtydd blick, plockade fram en flaska och sa: "Det här är billigt. Och fylligt." Jag hastade fram till den köbefriade kassan och ställde generat upp Typ B-vinet på bandet. "Har du legitimation?" undrade kassatjejen som uppskattningsvis var 10 år yngre än jag. Eftersom att jag kände igen henne från förra gången jag avkrävdes på legitimation i monopolbutiken och tydligt mindes hur jag då nästan kastat mitt körkort (som för länge sedan förnyades då giltighetstiden på 10 år löpt ut), vågade jag inte annat än att fromt sticka det under hennes tonårsfinniga näsa. Sedan smög jag likt en brottsling med flaskan dold under jackan hem till min väntande köttgryta och tillsatte 49-kronors vinet i anrättningen. Den människa som gör långkok en onsdag borde väl ändå inte kunna vara så ung att hon tvingas styrka sin ålder på Systembolaget??!

Jösses vad jag var åldersfixerad i detta inlägg! Plus att jag verkar ha en synnerligt god förmåga att precist uppskatta åldern hos en människa. Förmodligen anser alla som jag åldersbedömer i sin tur att de kan uppskatta min ålder lika bra, t ex hon i kassan på sytembolaget... Men tji vad hon fick! Jag måste nästan gå dit imorgon och se om hon än en gång ska fråga efter legitimation...

Inga kommentarer: