torsdag 17 juni 2010

Melissa Arnette Elliott...

...mer känd som Missy Misdemeanor Elliot besökte till min stora och barnsliga fixerings glädje den för mig annars helt ointressanta Stockholm Jazzfestival. Kritiker väste så snart hennes deltagande blev känt att en hiphopdiva inte hade något att göra på en i övrigt så musikalisk tillställning. Regnet började falla i samma stund som 39-åringen från Virginia entrade scenen och det fungerade senare onekligen som den kända drivkraften på hjulet, när kritikerna missunnsamt kunde konstatera att hennes allt för korta nummer bestod till mesta dels av mimning och reklamkampanjer för mulinationella företag och för henne själv.

Jag och mina äkta Missy-homies var däremot lyriska från början till slut på denna fantastiska hiphopdag, som gick i det stora bling-blingtecknet. Min skånehomie och jag hade den stora dagen till ära förvandlat våran vanliga gamla strikta 30+stil till en rakt igenom tvättäkta och tung "Missy-is-the-queen"-stil. Helt rätt att välja en retro adidasjacka med matchande stora sneakers, när Missy och hennes stora scensällskap uppenbarade sig klädd från topp till tå i denna stora tyska klädtillverkares kollektion. Helt rätt att en 30+are som jag hade en luva på hjässan, brallor med häng och en för dagen nyinskaffad tung kedja runt halsen. Och lika helt fel var det sedan att släntra in på Café Opera i den slacka, tonårsaktiga stilen... Dock connectade jag omedelbart med en likasinnad snubbe på typ 23 år, även om han egentligen var äkta hiphop och även om hans första ord till mig var "du är snut va?". Mina utklädningskläder hade visst dubbla betydelser, eller nåt.

Ändå: galet rolig dag, sjukt kul kväll och intressant att jag fortfarande är lika mogen som en brunstig 16-åring när jag lägger manken till! Missy Elliot, playback eller ej, hon är lätt den största. Lätt!!! På många sätt...

Inga kommentarer: